PROGRAM PORADENSKÝCH SLUŽEB
Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků školy, který tvoří výchovná poradkyně, školní metodik prevence sociálně patologických jevů a jednotliví třídní učitelé. Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitelka školy.
Výchovná poradkyně: Mgr. Soňa Procházková
- konzultační hodiny: pondělí od 13:00 do 14:00 hod. (po předchozí dohodě)
- mail: prochazkova@zskrepice.cz
- tel.: 519 417 925
Školní metodik prevence: Mgr. Simona Klimešová
- konzultační hodiny: úterý od 13:00 do 14:00 hod. (po předchozí dohodě)
- mail: klimesova@zskrepice.cz
- tel.: 519 417 925
Ředitelka školy: Mgr. Hana Svobodová
Ostatní pedagogičtí pracovníci školy si konzultace domlouvají prostřednictvím školních e-mailů nebo telefonicky:
Činnost školního poradenského pracoviště
Školní poradenské pracoviště při své činnosti vychází zejména z ustanovení vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění. Ředitelka školy zodpovídá za vytvoření preventivního programu školy a podílí se na zajištění výchovného poradenství. Služby poskytované školou jsou koordinovány se školskými poradenskými zařízeními v oblasti.
Přehled poradenských služeb školního poradenského pracoviště
Poradenské činnosti poskytované výchovným poradcem
Mgr. Soňa Procházková
Vykonává všechny práce spojené s funkcí výchovného poradce / výchovné a výukové obtíže, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, zápis do 1.tříd, spolupráce s PPP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou/ pro všechny žáky školy:
- vede evidenci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- organizuje reedukační činnost
- kontroluje platnost zpráv, spolupracuje se zákonnými zástupci v případě dalších vyšetření
- poskytuje ostatním vyučujícím metodickou pomoc při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- prevence školní neúspěšnosti
- organizuje přípravu plánů pedagogické podpory
- organizuje přípravu individuálních vzdělávacích plánů
- je kontaktní osobou pro spolupráci s SPC a PPP
- vyhodnocuje IVP a plány pedagogické podpory
- spolupracuje s rodiči při realizaci doporučení z vyšetření PPP či SPC
- pracuje s talentovanými žáky
- účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce, počátkem tohoto roku započala studium pro výchovné poradce
Poradenské činnosti poskytované metodikem prevence
Mgr. Simona Klimešová
Metodické a koordinační činnosti
- koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
- individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
Informační činnosti
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků
- předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení
- vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence
Poradenské činnosti
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními
Pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách
Asistent pedagoga
- spolupráce s pedagogickými pracovníky školy při realizaci výchovné a vzdělávací činnosti (spolupráce s pedagogem při výkladu učební látky, individuální podpora žáků v průběhu výuky, náslech v hodinách)
- pomoc žákovi přizpůsobit se školnímu prostředí
- pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovně – vzdělávací činnosti
- pomoc při orientaci po školní budově, při přesunech mimo budovu
- je součástí týmu pro tvorbu IVP
- výroba speciálních didaktických pomůcek na vyučování
- nácvik práce s kompenzačními pomůckami
- příprava učebních textů na vyučování (přepisy, příprava diktátů a jiného písemného materiálu)
- kontrola domácí přípravy žáků a pomůcek
- kontrolování a zajištění materiálního vybavení dítěte
- pomoc při přípravě učebních pomůcek
- účast na pedagogických poradách a třídních schůzkách (dle potřeby)
- podávání informací o žácích pedagogickým pracovníkům
- spolupráce s třídními učiteli a poradenskými pracovníky při navrhování a zajišťování vyrovnávacích opatření, dle potřeby také spolupráce s poradenskými a dalšími subjekty mimo školu (školská poradenská zařízení, střediska výchovné péče, orgány sociálně-právní ochrany dětí apod.)
- pomoc při řešení konfliktních situací a kázeňských přestupků
- pomoc při řešení sociálně nežádoucích jevů (zejména neomluvené absence žáků, užívání návykových látek, šikany, projevů rasismu, týrání žáků, apod.)
- účast na vzdělávacích aktivitách určených pro asistenty pedagoga
Třídní učitel
- dbá na vytvoření a dodržování pravidel třídy, které jsou v souladu se školním řádem
- spolupracuje s výchovným poradcem při vyhledávání a sledování problémových a ohrožených žáků při řešení jejich výchovných a výukových problémů
- spolupracuje s metodikem prevence, podílí se na realizaci školního preventivního programu, sleduje a vyhodnocuje vztahy ve třídě
Způsob spolupráce a komunikace poradenských pracovníků se sborem a vedením školy
Poradenští pracovníci vzájemně úzce spolupracují při plnění konkrétních úkolů daných pro školní rok, vzájemně se informují zejména v oblasti prevence rizikového chování, koordinují svou činnost. Podle potřeby a aktuálních problémů se scházejí s vedením, třídními učiteli, učiteli určitých předmětů nebo jinými pedagogy v oblasti preventivní, výchovné, poradenské.
Pro způsob komunikace s vedením školy nebo pedagogickým sborem využívají podle potřeby osobních pohovorů, pedagogických porad, schůzek třídních učitelů, schůzek vyučujících určitých konkrétních žáků apod.
V Křepicích 30. 9. 2021
Mgr. Simona Klimešová