Školní poradenské pracoviště na ZŠ Křepice slouží k poskytování poradenských služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky školy. Koncepce pracoviště vychází z Vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Klade důraz na primární prevenci školní neúspěšnosti a rizikového chování. Jejím cílem je vytvoření příznivého sociálního klimatu pro společné vzdělávání.
Školní poradenské pracoviště tvoří školní metodik prevence a výchovný poradce. Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitelka školy.
Členové školního poradenského pracoviště:
Výchovná poradkyně: Mgr. Soňa Procházková
konzultační hodiny: pondělí od 13:00 do 14:00 hod. nebo dle dohody
mail: prochazkova@zskrepice.cz
tel.: 519 417 925
Školní metodik prevence: Mgr. Hana Svobodová (ředitelka školy)
konzultační hodiny: pondělí od 13:00 do 14:00 hod. nebo dle dohody
mail: reditel@zskrepice.cz
tel.: 519 417 925 nebo 601 360 517
Hlavní cíle školního poradenského pracoviště pro školní rok 2022/2023
- Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného preventivního (stimulačního) nebo intervenčního programu.
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně nadaných a mimořádně nadaných žáků a poskytnutí vhodné péče.
- Metodická pomoc třídním učitelům a asistentce pedagoga při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Prevence školního neúspěchu a rizikového chování žáků – rozvoj spolupráce starších spolužáků s mladšími.
PROGRAM PORADENSKÝCH SLUŽEB (34.84 kB)
Činnosti členů školního poradenského pracoviště
Náplň práce výchovného poradce:
Poradenské činnosti
- zajišťuje evidenci a dokumentaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- vyhledává a orientačně šetří žáky, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a připravuje návrhy na další péči o tyto žáky – prevence školní neúspěšnosti
- podává návrhy na vyšetření ve školských poradenských zařízeních
- pomáhá třídním učitelům při vyplňování dotazníků pro školská poradenská zařízení
- organizuje a zajišťuje péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané či mimořádně nadané
- konzultuje s pracovníky školského poradenského zařízení doporučení podpůrných opatření a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané
- je kontaktní osobou pro spolupráci s PPP, SPC
- kontroluje platnost zpráv, spolupracuje se zákonnými zástupci v případě dalších vyšetření
- spolupracuje s rodiči při realizaci doporučení z vyšetření PPP či SPC
- na žádost vyučujících provádí náslechy v hodinách, dle nich pak navrhuje další postup v péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- aktivně se účastní zápisu budoucích žáků prvního ročníku
Metodické a informační činnosti
- poskytuje metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy i zákonným zástupcům při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, žáky nadanými či mimořádně nadanými
- poskytuje metodickou pomoc s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory
- vede knihovnu speciální pedagogiky a eviduje speciální pomůcky a didaktické materiály pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané
- zajišťuje půjčování odborných knih, didaktických materiálů a speciálních pomůcek učitelům, žákům a jejich zákonným zástupcům
- poskytuje informace o činnosti školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
- aktualizuje informace na webových stránkách školy a na nástěnce školy
- účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce, ve školním roce 2022/23 dokončuje studium pro výchovné poradce
Náplň práce metodika prevence
Poradenské činnosti
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními
Metodické a koordinační činnosti
- koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
- individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
Informační činnosti
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků
- předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení
- vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence
-
Způsob spolupráce a komunikace poradenských pracovníků s pedagogickým sborem
Poradenští pracovníci vzájemně úzce spolupracují při plnění konkrétních úkolů daných pro školní rok, vzájemně se informují zejména v oblasti prevence rizikového chování, koordinují svou činnost. Podle potřeby a aktuálních problémů se scházejí s třídními učiteli, učiteli určitých předmětů nebo jinými pedagogy v oblasti preventivní, výchovné, poradenské.
Pro způsob komunikace s pedagogickým sborem využívají podle potřeby osobních pohovorů, pedagogických porad, schůzek třídních učitelů, schůzek vyučujících určitých konkrétních žáků apod.